zap group mishpati logo

השפעתן של חקירות גירושין וחקירות ירושה במקרה של סכסוך משפטי

נקלעתם לסכסוך משפחתי בענייני גירושין או ירושה? שימוש בחוקר פרטי עשוי לסייע באיסוף ראיות משמעותיות, בעלות ערך כלכלי רב

מאת: ספי אדר ואבי אזרן, עקרב חקירות
07.11.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
השפעתן של חקירות גירושין וחקירות ירושה במקרה של סכסוך משפטי

כולנו שמענו את המימרות כי "משפחה מעל הכל" ו"אין כמו משפחה", אבל למרבה הצער המציאות מלמדת לעיתים שאין כמו "קרב משפחתי". מעל חמישים אלף תביעות של בני משפחה נגד קרוביהם מוגשות בכל שנה לבתי המשפט לענייני משפחה, בעיקר תביעות גירושין ונגזרותיהן; ותביעות ירושה ונגזרותיהן. בתביעות אלה, הצדדים מנסים לגייס ראיות והוכחות, כדי לשכנע את בית המשפט לפסוק לטובתם. במקרים רבים, צדדים לסכסוך נעזרים בחוקרים פרטיים. במאמר זה, נציג מספר דוגמאות הממחישות את תפקידו של חוקר פרטי במצבים אלה.

לפני עריכת הסכם ממון הצדדים רוצים לוודא את המצב הכלכלי לאשורו. לעיתים, בני זוג מגיעים לשולחן המו"מ לקראת חתימת הסכם ממון, מצויידים במידע רב, הודות לעבודת החוקר הפרטי

שירותי חוקר פרטי לפני הנישואין

ייתכן כי תופתעו לשמוע, אבל חוקר פרטי נשכר לעיתים על ידי חתנים וכלות עוד לפני הנישואין. בשלב זה, מסייעים החוקרים הפרטיים בשני מצבים שכיחים. אחרי שידוך, לפני חתונה: לעיתים, בשידוכים הנפוצים במגזר החרדי, בני משפחה שוכרים חוקר פרטי, כדי שיברר לגבי החתן או הכלה ובני משפחותיהם: כמה ממון יש להם, האם הם מסתירים סודות אפלים, האם הם ראויים לשידוך והאם לא מרחפת מעל ראשם קופת שרצים שתיפתח אחרי החתונה. לפני עריכת הסכם ממון: הצדדים רוצים לוודא את המצב הכלכלי לאשורו. לעיתים, בני זוג מגיעים לשולחן המו"מ לקראת חתימת הסכם ממון, מצויידים במידע רב, הודות לעבודת החוקר הפרטי.

חוקר פרטי עשוי לבדוק חשד להברחת נכסים או נקיטת פעולות בלתי רצויות בזמן הנישואין. כך, ניתן לאסוף "תחמושת" לסכסוך המשפטי

שירותי חוקר פרטי בזמן הנישואין

המקרה הקלאסי שבו נשכר חוקר פרטי הוא חשד לבגידה. בנוסף, חוקר פרטי עשוי לבדוק חשד להברחת נכסים או נקיטת פעולות בלתי רצויות בזמן הנישואין. כך, ניתן לאסוף "תחמושת" לסכסוך המשפטי.

שירותי חוקר פרטי במהלך גירושין ולאחר הגירושין

כשבני זוג נקלעים למשבר, ייתכן שיחלוף זמן רב עד שהסכסוך יגיע לבית המשפט. לעיתים, נוכח חובת הגישור, הסכם הגירושין עשוי להיות פרי גישור. כך או כך, בפרק הזמן בין ההחלטה להתגרש ועד למתן פסק דין, חוקר פרטי עשוי לאסוף עובדות עבור הצדדים במספר הקשרים.

במקרה שהאשה חושדת כי בעלה מנסה להבריח נכסים, הראיות שישיג עבורה החוקר הן ראיות בעלות ערך רב: אם האשה תצליח להוכיח את ההברחה, תבוטל העברת הזכויות בנכסים

חשד להברחת נכסים

בסכסוכי גירושין ובסכסוכי ירושה, יש חשיבות גדולה לרכוש המצוי במחלוקת. במצב דברים זה, לעיתים יש לאחד הצדדים אינטרס להציג "עוגה" מצומצמת יותר של נכסים, כדי להקטין את מה שעשוי הצד השני לקבל. כך, למשל: בעל המעוניין להתגרש עושה "שיעורי בית", ביודעו כי בעת איזון המשאבים (חלוקת רכוש משותף בין בני זוג) עם אשתו - שתהפוך לגרושתו - היא זכאית לקבל חלק מנכסיו. כדי לצמצם את חלקה ברכוש, הוא עלול להבריח נכסים. כלומר, לנקוט דרכים מגוונות ומתוחכמות, כדי להקטין פורמלית את רכושו, לפני הדיון המכריע. כך, עלול הבעל להעביר זכויות בנדל"ן, במיטלטלין (רכב) וברכוש לאחרים (קרובי משפחה או חברים), לממש נכסים לכסף נזיל (מכירת מניות, שחרור פיקדונות וכו'), להעביר כספים שהרוויח ו/או היו בידיו עוד קודם, לבני משפחה ולחברים, לחשבונות עסקיים וכו'. כל זאת, כדי למנוע מאשתו "לשים יד" על הכסף.

במקרה שהאשה חושדת כי בעלה מנסה להבריח נכסים, הראיות שישיג עבורה החוקר הן ראיות בעלות ערך רב: אם האשה תצליח להוכיח את ההברחה, תבוטל העברת הזכויות בנכסים (שנעשתה במהלך ההברחה). כך, בזכות עבודת החוקר הפרטי, תקבל האשה מהבעל את החלק המגיע לה ולא תפסיד דבר.

האם יכולה להשיג בעזרת חוקר פרטי ראיות, שיעידו על אי כשירות האב לגדל את הילדים, ראיות המצדיקות הסדר לפיו ישהו יותר בחזקת האם

תביעת מזונות

אחת הסוגיות הכרוכות בסכסוך גירושין היא קביעת גובה דמי המזונות, המשולמים על ידי הבעל. קיימים שני סוגי מזונות: 1. מזונות אשה, המשולמים לאשה על ידי הבעל, עד לרגע הגירושין; 2. מזונות ילדים, המשולמים לאשה עבור כיסוי צורכי הילדים. מספר גורמים משפיעים על שיעור מזונות הילדים: הסדרי הראיה בין הצדדים, הכנסות הצדדים, הוצאות הצדדים וכו'. גם לצורך הוכחת טענות הקשורות למאפיינים אלה, נזקקים הצדדים לראיות, שאותן יכול חוקר פרטי להשיג.

משמורת והסדרי ראיה

סוגיית המשמורת על הילדים והסדרי הראיה עשויה אף היא להצריך העסקת חוקר פרטי. מאחר שמשמורת משותפת וזמני שהייה שווים עם ילדים, עשויים להפחית את שיעור דמי המזונות, אמהות רבות טוענות כי האב דורש לקחת חלק בטיפול בילדים, לצורך הפחתת המזונות, מתוך אינטרס כלכלי. האם יכולה להשיג בעזרת חוקר פרטי ראיות, שיעידו על אי כשירות האב לגדל את הילדים, ראיות המצדיקות הסדר לפיו ישהו יותר בחזקת האם.

לסיכום: במקרים רבים, חוקר פרטי עשוי להשיג ראיות משמעותיות בסכסוכי גירושין וירושה. ראיות אלה הן בעלות ערך כלכלי רב לצדדים.

* עקרב חקירות הוא משרד חקירות ותיק ואמין בירושלים, המספק שירותי חקירות ומעקבים למגוון סוגי לקוחות. המשרד מעסיק חוקרים פרטיים בעלי רקע בטחוני ומודיעיני, ומשרת את לקוחותיו כבר 30 שנה. 
** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה